Outdoor saai? Echt niet!
column marketingcommunicatie
Outdoorreclame moet binnen twee seconden de boodschap communiceren. Met een duidelijke en opvallende visual, korte en krachtige tekst en natuurlijk het logo ben je snel klaar. Saai, vinden sommige reclamemakers en marketeers. Daar hebben ze geen gelijk in.

Buitenreclame saai? Echt niet. Outdoor is misschien wel het meest spannende mediumtype van dit moment! Digitalisering geeft merken ongekende mogelijkheden om boodschappen te differentiëren en in te spelen op actualiteit. Je biermerk alleen promoten bij terrasweer of alleen wanneer er voetbal op tv is? Het kan nu. Bovendien maakt digitalisering buitenreclame effectiever.
"Outdoor is het meest spannende medium en door digitalisering effectiever geworden."
Onderzoek laat zien dat de effectiviteit van merkcampagnes met outdoorreclame is toegenomen sinds de digitalisering van het medium. De verklaring hiervoor kan zijn dat digitale out-of-home gemakkelijker aandacht trekt en eerder emotionele reacties oproept. Neurologisch onderzoek van Neurensics heeft laten zien dat dit essentieel is voor effectieve buitenreclame. Deze effectiviteit neemt verder toe bij het gebruik van bewegend beeld en de inzet van grotere formaten. Hoe groter het formaat, hoe groter de emotionele response van consumenten en hoe groter het effect. Size does matter, dus.
Dat geldt ook voor merken die willen groeien. ‘Size’ in de vorm van breed bereik is nodig voor mentale beschikbaarheid en daarmee voor merkgroei. Daarvoor zijn op straat wel meer schermen nodig dan er nu zijn. Omdat niet elke gemeente daar blij mee is, is het de vraag of digitale buitenreclame de kans krijgt om uit te groeien tot een volwaardig massamedium.
Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.