Blog Post

Winkels bezig met comeback?

Rob Revet • feb. 07, 2023

column   marketingstrategie



Door e-commerce verdwenen de laatste jaren veel winkels. Inmiddels lijkt er echter weer ruimte lijkt voor nieuwe zaken. Ook pure online-spelers openden eigen, fysieke winkels. Is het winkelcentrum uiteindelijk dan toch het meest ultieme distributiekanaal?

Winkelcentra zijn vooral efficiënt. Je parkeert er naast een flink aantal winkels. Welke is geen verrassing. Overal tref je namelijk dezelfde winkels, aangevuld met fastfoodrestaurants en een ouderwetse lunchroom. Zo een waar je luncht met sinaasappelsap uit een pak en twee rundvleeskroketten op een slappe witte boterham. De architectuur weerspiegelt meestal datzelfde niveau. Mij maak je er niet blij mee en als ik er om me heen kijk ben ik meestal niet de enige. 

"Winkelcentra zijn handig en efficiënt. Voor sfeer en beleving moet je er niet zijn."

Maar vaak zijn winkelcentra toch handig. Een dweil en een emmer heb je meestal nodig als je iets schoon hebt te maken. Dan heb je niets aan ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Voor de gemiddelde koopwens is het winkelcentrum dus prima, maar voor sfeer en beleving moet je er niet zijn. Daarvoor moet je in de binnensteden zijn en dan niet in de winkelstraten die net doen alsof ze winkelcentrum zijn. Maar ‘binnenstadwinkelen’ is niet efficiënt en parkeren is dramatisch. Ook online winkelen is vaak niet erg efficiënt, en zeker niet sfeervol of gezellig. Online is het aanbod wel weer gigantisch.


Zo heeft elk distributiekanaal zijn specifieke voor- en nadelen. Ultiem is er geen een. Niet voor consumenten en dus ook niet voor merken en retailers.



Deze column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug., 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug., 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: