Blog Post

Loop niet leeg op je bureau

Rob Revet • 4 april 2023

column   marketingcommunicatie



Leeglopen op je bureau. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, maar dat ligt niet altijd aan de bureautarieven. Veel budget gaat ook verloren door zwakke briefing en aansturing door opdrachtgevers.

Goed advies en sterke creatie kosten geld. Dat is niet erg. Mits dit sterkere bedrijfsresultaten oplevert. Loop je leeg op je bureau, dan gaat er dus iets mis. Het is dan makkelijk om te wijzen naar hoge bureautarieven of tegenvallende kwaliteit van geleverde diensten. Maar marketeers zijn zelf ook verantwoordelijk. Wat leg je bijvoorbeeld wel bij je bureau neer en wat niet?


Regie vaak uitbesteed


Uit de Nationale Marketing Benchmark weten we dat bijna zeven op de tien marketeers de regie op marketing en merk overlaten aan een bureau. Daar hangt een prijskaartje aan en dan gaat het niet alleen om vergoeding van bureau-uren. Ook zijn de bedrijfsresultaten minder sterk bij bedrijven die dit doen.

Briefings: weinig richting en duidelijkheid


Daarnaast leiden zwakke briefing en aansturing van bureaus nogal eens tot oplopende kosten. BetterBriefs deed hier onderzoek naar. Hieruit bleek dat de meeste bureaubriefings te weinig richting, duidelijkheid en inspiratie geven. Na briefing is daarom aanscherping nodig, wat tot extra kosten leidt. Volgens de onderzoekers gaat zo een derde van het marketingbudget verloren.


Wie leegloopt op zijn bureau moet daarom niet alleen zijn bureau aanspreken, maar ook kritisch in de spiegel kijken. Hebben we het zelf allemaal wel strak genoeg geregeld? Vaak is daar ook veel te winnen.


De column verscheen ook bij Marketingtribune.

Deel deze post met anderen

Recente blogs

door Rob Revet 29 aug, 2023
Retailmedia hebben de wind mee. Logisch. Het medium zit dicht op het koopmoment en het is goed meetbaar. Moeten alle retailers daarom nu media exploitant worden? En wat doen retail media eigenlijk voor merken?
door Rob Revet 10 aug, 2023
Er is een flinke discussie over het nut en de noodzaak van merkdifferentiatie. Is het nodig om een onderscheidend merk te hebben of volstaat distinctiveness (snelle merkherkenning)? In dit artikel een overzicht van de discussie en de laatste inzichten.
door Rob Revet 09 mei, 2023
Byron Sharp beschrijft in zijn boeken How Brand Grow hoe merken groeien. Houden we daar in merkonderzoek genoeg rekening mee? Nee. In Better Brand Health beschrijft Jenni Romaniuk hoe het wel moet. Dit artikel geeft een samenvatting van dit boek.
Share by: