Loop niet leeg op je bureau
column marketingcommunicatie
Leeglopen op je bureau. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, maar dat ligt niet altijd aan de bureautarieven. Veel budget gaat ook verloren door zwakke briefing en aansturing door opdrachtgevers.

Goed advies en sterke creatie kosten geld. Dat is niet erg. Mits dit sterkere bedrijfsresultaten oplevert. Loop je leeg op je bureau, dan gaat er dus iets mis. Het is dan makkelijk om te wijzen naar hoge bureautarieven of tegenvallende kwaliteit van geleverde diensten. Maar marketeers zijn zelf ook verantwoordelijk. Wat leg je bijvoorbeeld wel bij je bureau neer en wat niet?
Regie vaak uitbesteed
Uit de Nationale Marketing Benchmark weten we dat bijna zeven op de tien marketeers de regie op marketing en merk overlaten aan een bureau. Daar hangt een prijskaartje aan en dan gaat het niet alleen om vergoeding van bureau-uren. Ook zijn de bedrijfsresultaten minder sterk bij bedrijven die dit doen.

Briefings: weinig richting en duidelijkheid
Daarnaast leiden zwakke briefing en aansturing van bureaus nogal eens tot oplopende kosten. BetterBriefs deed hier onderzoek naar. Hieruit bleek dat de meeste bureaubriefings te weinig richting, duidelijkheid en inspiratie geven. Na briefing is daarom aanscherping nodig, wat tot extra kosten leidt. Volgens de onderzoekers gaat zo een derde van het marketingbudget verloren.
Wie leegloopt op zijn bureau moet daarom niet alleen zijn bureau aanspreken, maar ook kritisch in de spiegel kijken. Hebben we het zelf allemaal wel strak genoeg geregeld? Vaak is daar ook veel te winnen.
De column verscheen ook bij Marketingtribune.